Tutkimusten mukaan Suomessa 15–24-vuotiaiden liikenneturvallisuus on alle Euroopan unionin keskitason. Paljon on tehty liikenneturvallisuuden parantamisen hyväksi, mutta mikäli emme pysty parempaan, seuraavan kymmenen vuoden aikana menetämme noin 400 nuorta liikenneonnettomuuksissa. Jokaisella menehtyneellä on keskimäärin 50 omaista, joten senkin vuoksi voi sanoa, että liikenneturvallisuus koskettaa meitä kaikkia.
Suurin osa nuorten kuolemaan johtaneista onnettomuuksista tapahtuu henkilöautoissa. Uudempi autokantakaan ei välttämättä paranna heidän liikenneturvallisuuttaan. Vanhan totuuden mukaan liikenneturvallisuus lähtee pääsääntöisesti ohjauspyörän ja kuljettajan istuimen väliseltä alueelta, kuljettajasta itsestään.
Tutkimusten mukaan uuden kuljettajan riski on liikenteessä sitä suurempi, mitä vähemmän hänellä on ikää. Myös iäkkäät kuljettajat ovat riskiryhmässä, vaikka heille olisi kertynyt miljoonia ajokilometrejä. Iäkkään kuljettajan riskit eivät kuitenkaan liity suuriin nopeuksiin kuten nuorilla, vaan muihin riskitekijöihin.
Edellisen hallituskauden päätöksellä mahdollistettiin ajo-oikeus 17-vuotiaalle. Tällaisella niin sanotulla ikäpoikkeusluvalla ajokortin saaneita onkin jo lähes viidennes koko ikäluokasta. Monet syyt puoltavat ajo-oikeuden saamista nuorelle etenkin harvaan asutulla alueella, koska muuten liikkuminen esimerkiksi harrastuksiin olisi haastavaa. Mopoon ja mopoautoon verrattuna henkilöauto on lähtökohtaisesti aina turvallisempi. Suurimman haasteen kokemattomalle nuorelle kuljettajalle tuo se, että henkilöautolla voi ajaa jopa 200 km/h. Tähän ei nuorella kuljettajalla ole yleensä valmiuksia.
Pitäisin hyvänä, että kun 17-vuotias nuori kuljettaja tällaisella poikkeusluvalla ajo-oikeuden saa, hän osaisi myös kunnioittaa erioikeuttaan. Suurin osa 17-vuotiaista kuljettajista näin tekee ja toimii liikenteessä turvallisesti. Liian moni tästä ikäryhmästä kuitenkin menettää ajo-oikeutensa Liperin ja Rääkkylän teillä liian kovan nopeuden tai muun laittoman ajokäyttäytymisen vuoksi.
Joululahjaksi nuorelle voi joka tapauksessa hankkia ajo-oikeuden muistuttaen sen tuomasta vastuusta muille liikenteessä oleville.
Kotiseutu-uutiset, kolumni 23.12.2020