Eduskunnan tehtävä on turvata meidän kaikkien turvallisuus, niin kouluissa kuin työpaikoilla. Mikäli esim. lait koulukiusaamisten suhteen ovat riittämättömät, niitä tulee pikaisesti muuttaa.
Kouluissa on vahvistetut järjestyssäännöt, joiden tehtävänä on turvata ja määritellä koulurauha. Tämä tarkoittaa häiriötöntä työskentely- ja oppimisympäristöä sisältäen ohjeet, millä päämäärä saavutetaan. Nämä tulisi jokaisen oppilaan ja opettajan hallita sekä myös noudattaa. Opettajat tekevät työtään virkavastuulla ja heidän vastuu koulukiusaamisen torjunnassa on suuri.
Oppituntia häiritsevän oppilaan tulee poistua luokasta opettajan kehoituksesta oma-aloitteisesti tai hänet poistetaan oppitunnilta. Tähän tulee olla koulussa opettajalla oikeus!
Koulukiusaaminen voi olla fyysistä väkivaltaa, kuten potkimista, lyömistä tai hiuksista repimistä. Tällöin jokaisen paikallaolijan velvollisuus on keskeyttää tilanne ja kertoa siitä opettajalle. Fyysinen kiusaaminen johtaa myös poliisitutkintaan koska kyse on pahoinpitelystä yleisellä paikalla ja teko kohdistuu lapseen.
Väkivaltainen oppilas tulee erottaa koulusta joko määräajaksi tai kokonaan. Ellei näin tehdä, se kertoo koulun omasta arvomaailmasta. Suositaanko koulussa koulurauhaa vai yksittäistä koulurauhan häiritsijää? Kyse on koulun asenteesta. Tavoitteena tulee olla, että jokainen saa opiskella rauhassa koulussa ja opettaa työpaikalla. Väkivaltaisten oppilaiden määräaikaista erottamista koulusta ei tule pelätä vaan lisätä ja ohjata heidät tarvittaessa hoitoon. Se saattaisi olla kaikkien etu. Mikäli lainsäädännössä on puutteita, ne tulee Eduskunnan korjata pikaisesti.
Wikipedian mukaan koulukiusaaminen tarkoittaa koulussa tai muussa oppilaitoksessa tapahtuvaa henkistä tai fyysistä väkivaltaa. Koulukiusaaminen täyttää usein rikoksen, kuten kunnianloukkauksen tai pahoinpitelyn, tunnusmerkit. Kiusaaminen on tarkoituksellisesti tai suunnitelmallisesti toista vahingoittavaa, erotukseksi leikistä tai tasaveroisten tavanomaisesta nahistelusta. Koulukiusaaminen on yksilöiden välistä tai yhteisöllistä kiusaamista.