Suomessa sisäisessä liikenteessä kulkiessaan monet valitsevat oman auton mieluimmin liikkuakseen kuin lentokoneen. Niin teen minäkin! Käytän lentokonetta vain, jos lentäminen on aivan välttämätöntä, koska volkkarini vie minut yleensä perille paljon yksinkertaisemmin. Lentäminen vaatii matkat lentokentälle ja takaisin, turvatarkastuksen lentokentällä, lähtiessä matkalaukun odottamisen, lennon odottamisen ym. Ylimääräistä aikaa kuluu paljon. Oman auton parkkeeraaminenkaan lentokentän läheisyyteen p-alueille ei ole yksinkertaista, eikä ainakaan halpaa. Lentolippujen hinnatkin ovat kotimaan lennoilla aivan järjettömiä auton polttoaineiden hintaan nähden. Joskus lennot kulkevat jopa ajallaan. Ymmärrän silti, miksi lentokentät ovat tärkeitä jokaiselle maakunnalle. Eduskunta ei sitä näytä ymmärtävän, mikäli sallii lentokenttien alasajon.
Jokaisen maakunnan kansainvälinen saavutettavuus nojaa lentoliikenteeseen, ei juna- laiva- tai autoliikenteeseen. Yritykset ja erilaisten tapahtumien järjestäjät olisivat pulassa, mikäli ns. syöttöliikenne maakuntien kentiltä Helsinki-Vantaalle ei toimisi. On myös hyvä ymmärtää, että mitä syrjäisempi maakunta on, sitä tärkempää toimiva lentoliikenne on koko maakunnan kehitykselle ja kilpailukyvylle.
Finnair on tiedottanut, ettei se aloita tänä kesänä lentoja Joensuuhun, Jyväskylään, Kajaaniin, Kemiin ja Kokkolaan. Eduskunnassa on parhaillaan käsiteltävänä 700 miljoonan tukipaketti Finnairille. Mielestäni se tulee myöntää Finnairille vain, mikäli maakuntien lentokentät toimivat jatkossakin. Lentokenttien toiminnan lopettaminen tarkoittaa, että viimeinen lähtijä maakunnasta sammuttaa valot. Siniset haluavat pitää toimivat lentokenttäyhteydet jokaisessa maakunnassa jatkossakin.