Yrityksen liiketoiminnan todellinen kasvattaminen edellyttää kansainvälistymistä. Viennillä yritys voi saavuttaa tarvitsemansa potentiaalisen kasvun, vaikka sillä olisikin kotimaassa näkyvissä hiipumisen merkkejä. Pidän myös tärkeänä, että kansainvälistymisen kautta yritys verkostoituu, niin Suomessa kuin kohdemaissa. Yksin olemme heikkoja, yhdessä vahvoja.
Kasvun aikaansaaminen on niin yrityksen kuin myös yhteiskunnan kannalta tärkeää. Kasvu edellyttää yrittäjältä aina ylimääräistä rohkeutta, kasvuhalua ja -kykyä sekä siihen sopivan toimintaympäristön ja tietenkin oikean ajankohdan. Yrittäjä ottaa riskin ja laittaa samalla oman ja usein myös perheensä elämän pantiksi.
Kasvu pienissä ja keskisuurissa yrityksissä tapahtuu rohkean yrittäjän toimesta, sillä loppujen lopuksi yrittäjä päättää siitä, kasvaako yritys vaiko ei. Kansainvälistymistä ja kasvua on mahdollista nopeuttaa kumppanuuksien ja yritysyhteistyön avulla.
Oman tuotteen markkinoinnin kannalta on aina välttämätöntä tuntea asiakkaansa sekä markkinat. Yhtä tärkeää on selvittää oman tuotteen kilpailukyky valituilla kohdemarkkinoilla. Tuotteiden tulee olla korkealaatuisia sekä vientikelpoisia.
Suomi on riippuvainen yhä enemmän eri yritysten yhteistyön lisäksi yritysten viennistä ja kansainvälistymisestä. Yhteistyö yritysten kanssa on suotavaa, varsinkin messu ja kuljetus asioissa. Tapasin tammikuussa Berliinin Grüne Woche -ruokamessuilla maakuntien yrittäjiä. Tuotteet olivat kunnossa ja maakuntien yritykset saivat erinomaista näkyvyyttä ja hyviä kontakteja.
Pidän erittäin tärkeänä, että yritykset, jotka haluavat panostaa vientiin ja samalla Suomi-kuvan nostoon maailmalla, saavat kaiken mahdollisen tuen yhteiskunnalta, maakunnistamme sekä kunnilta – myös rahoituksen osalta. Hiekkaa yritysten rattaisiin laittavia emme tarvitse yhtään lisää.
Kari Kulmala, kansanedustaja (sin)
valtiovarainvaliokunnan jäsen
Koti-Karjala 22.2.2019