Sain olla maa- ja metsätalousvaliokunnan mukana avaamassa maailman suurimpia ruokamessuja, Grüne Wochea, Vihreää viikkoa Berliinissä. Messuilla käy ennusteiden mukaan kymmenen päivän aikana yli 400 000 kävijää. Messuilla on edustettuna 60 maata sekä 1700 näytteilleasettajaa ja toimittajiakin liikkuu 11 hehtaarin messualueella arviolta noin 4 000. Ilmeisesti ensimmäistä kertaa kumppanuusmaana toimii Suomi.
Messuilla on tarjolla hienosti Suomen ruokatarjontaa, luontoa ja matkailua. Tavoitteena on myös saada erilaisia vientisopimuksia ja tietenkin matkailijoita Suomeen. Kuulinkin, että jo avauspäivänä oli saatu tehtyä hyviä vientisopimuksia maailmalle suomalaisista tuotteista.
Suomi nostaa messuilla esiin ruuan ja luonnon puhtauden, vastuulliset ruuantuotantotavat, upeat erikoiset maut ja ruuan arktisuuden. Kävin mahdollisuuksieni mukaan jokaisessa löytämässäni suomalaisessa myynti- ja infopisteessä. Maistoin kaikkia tuotteita, mitä oli tarjolla. Voinkin täydellä vatsalla ja hyvällä omallatunnolla todeta, että suomalaiset tuotteet ovat kunnossa. Tarvitsee vain saada asiakas maistamaan tuotetta edes kerran. Sen jälkeen tuotetta on helpompi myydä.
Huomasin, että suomalaisissa tuotteissa on paljon erikoisuuksia muiden maiden tuotantoon verrattuna. Meillä on myös erittäin puhdas luonto sekä ruoka ja ruuantuotantomme on alkutuottajalle asti jäljitettävää. Suomalainen maataloustuotanto on maailmalla luomua. Suomalainen luomutuotanto onkin sitten jo aivan erilaisella tasolla puhtaudessaan.
Arktisessa maaperässämme on kaikki menestymisen mahdollisuudet, puhtaista vesistöistä puhumattakaan. Suomessa on osaavat viljelijät ja neuvonta on ammattitaitoista, mm. Pro Agrian ja MTK:n toimesta. Huomasin, että maakuntien yritykset tekevät messuilla yhteistyötä ja se on oikein. Yksin olemme heikkoja, yhdessä vahvoja!