Keskustalainen liikenneministeri Anne Berner keskeytti liikenneverkkoselvityksen. Kyseessä oli ministeriön selvitys, joka oli pohjana jatkokeskustelulle. Hallitus ei tästä asiasta ollut ennakkoon yhteisesti sopinut, saati päättänyt mitään.
En näe, että yhtiöittäminen olisi tuonut tiestön rahoitukseen selviä hyötyjä. Tieverkon yhtiöittämisen riskinä on aina hankkeiden paisuminen suuriksi ja taas uusien monopolien muodostuminen. Meillä on tästä olemassa hyviä esimerkkiä, muun muassa Yleisradion lähetysverkon sekä Fortumin sähköverkon myynti.
Liikenneverkon yhtiöittäminen tarkoittaisi, että valtio antaisi vastikkeetta apporttina uudelle verkkoyhtiölle valtion omistamat tiet. Tieverkon arvo lienee tällä hetkellä noin 30-40 miljardia. Yhtiön pitäisi kerätä vuosittain 1,6 miljardia tiemaksuilla tiestön hyväksi. Noin viiden prosentin poistoilla yhtiölle ei kuitenkaan synny verotettavaa tuloa.
Olen ehdottomasti samaa mieltä ministeri Bernerin kanssa siitä, että aiempien hallituksien aikana syntynyt liikenneverkon korjausvelka on kurottava umpeen. Liikenneverkko on yhteiskunnan perusrakenteita, mikä mahdollistaa asumisen ja yrittämisen koko Suomen alueella, myös maaseudulla.
Mielestäni liikenteen päästövähennystavoitteet tai liikenneverkon kunnossapitäminen eivät edellytä sitä, että julkisin verovaroin rakennettu omaisuus yhtiöitettäisiin ja kansallisomaisuudellamme tehtäisiin bisnestä veronmaksajien kustannuksella. Mikäli liikenteen verotuksen rakennetta haluttaisiin muuttaa, se tulee tehdä jatkossakin veroluontoisena maksuna ja viranomaistoimintana.
Mikään tai kukaan ei edellytä veron muuttamista käyttömaksuksi, joten ei ole tarvetta siirtyä myöskään kilometrikohtaiseen käyttäjämaksuun. Tällainen ajatus on minulle erittäin vieras, kuten myös ajoneuvojen tekninen seuranta. Ministerin esittelemä liikenteen verotuksen rakenteen muutos romahduttaisi käytettyjen autojen arvon ja tyrehdyttäisi niiden kaupan. Tällöin jo kertaalleen autoveron maksaneet maksaisivat autoveron uudelleen käyttömaksuina.
Käyttömaksu on arvolisäverotettava maksu, jonka loppukäyttäjiä ovat aina yksityiset autonomistajat. Ministerin esitys olisi lisännyt autoilun kokonaiskustannuksia, koska auto- ja ajoneuvovero eivät sisällä arvonlisäveroa. Näyttäisi siltä, että jotkut päättäjät ovat unohtaneet sen, ketä he edustavat tehtävässään.
Kari Kulmala
kansanedustaja (ps)
Rääkkylä
Sanomalehti Karjalainen 29.1.2017