S-ryhmä ilmoitti laskevansa muun muassa kotimaisen ruuan ja kasvisten hintaa. Tästä voivat ottaa muutkin kauppaketjut mallia. Ruuan hinta on meillä eurooppalaisittain erittäin korkea. Silloin kun hintoja lasketaan, joudutaan aina jostain tinkimään, se on normaalia liiketoimintaa. Mikäli ruuan hinnan alennus otetaan jo nyt talousvaikeuksien kanssa painivilta ruuan tuottajalta, sitä ei voi hyväksyä. Mikäli kaupat saavat parannettua esimerkiksi tehokkuuttaan, se on hyväksyttävämpää.
Maataloustuottajien neuvotteluvoima elintarvikeketjussa on yleensä heikko. Tätä vahvistaa myös se, että Suomessa monet maatilat ovat pieniä ja päivittäistavaramarkkinat ovat erittäin keskittyneet. Pienen on vaikea kilpailla sopimuksista suurten kauppojen kanssa, ja niiden on myytävä tuotteet heille, jotka niitä ostavat. Neuvotteluvoiman epätasapaino ilmenee selkeästi maataloustuottajien ja päivittäistavarakaupan sekä maataloustuottajien ja teollisuuden välillä.
On hyvä tietää, että kaupoilla on monesti kaksoisrooli markkinoinnissa. Kaksoisroolinsa kautta kauppa on teollisuuden suuntaan sekä ostaja että omien tuotteidensa ja merkkiensä kautta kilpailija. Tällaisessa tilanteessa kaupat pystyvät hyödyntämään teollisuuden heille antamia tietoja aidoista merkkituotteista omissa halpuutetuissa merkeissään. Hyödyntäminen tapahtuu siten, että teollisuuden kehitettyä uuden brändituotteensa kauppa tekee siitä heti samansuuntaisen kopion ja hakee sille maailmalta halvimman mahdollisen valmistajan. Tällä tavoin kauppa maksattaa suomalaisella elintarvikeketjulla kaiken tuotekehittelyn sekä kaiken siihen liittyvän riskin ja antaa vielä omalle merkilleen parhaan mainospaikan kaupassaan. Onneksemme markkinoille on tulossa koko ajan toimijoita, joiden kautta suomalaiset elintarvikkeet saadaan kuluttajille ohi isojen kauppaketjujen.
Suomalaista ruokaa ja siihen liittyviä työpaikkoja sekä niiden kansantaloudellisia vaikutuksia ei voida turvata, ellei elintarvikkeiden tuottaminen tiloilla kannata. Suomi ei pysty kilpailemaan hinnalla millään toimialalla, mutta kylläkin ruuan laadulla. Mielestäni kuluttajat hyötyvät hintojen halpuuttamisesta lyhyellä aikavälillä, mutta mitä kauemmin hintojen halpuuttaminen jatkuu, sitä vaikeampi on maatilojen investoida ja tuoda uusia tuotteita markkinoille. Tämä varmasti vaikuttaa myös maaseudun työllisyyteen, maaseudun kehittämiseen ja maalla elämiseen.
Kari Kulmala, kansanedustaja (ps)
maa- ja metsätalousvaliokunnan jäsen
Sanomalehti Karjalainen 11.1.2017
Savon Sanomat 22.1.2017