Pitkään ja hartaasti valmisteltu sote-uudistus on mennyt askeleen eteenpäin. Pohjois-Karjalan kannalta hallituksen esittämä malli on mielestäni erittäin hyvä. Saamme yhtenäisen itsehallinto- ja sote-alueen jota olemme uudistuksessa halunneetkin. Meillä on ollut pitkälle viedyt suunnitelmat Siun sotea varten jo aikaisemmin. Tämä rakenteilla oleva malli sopii tähän malliin erittäin hyvin, vaikka se olisi sopinut myös toisenlaiseen hallintomalliin. Uskomme kuitenkin Pohjois-Karjalassa, että toiminta on tehokkainta myös rahallisesti, kun sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämis- ja tuottamisalueet ovat samat. Tällaista viestiä olen kuullut myös Pohjois-Savosta. He ovat myös tyytyväisiä saadessaan oman itsenäisen itsehallinto- ja sotealueen.
Itsehallintoalueiden toimenkuva on vielä jokaisessa maakunnassa auki, mutta koska Pohjois-Karjala on muita edellä sotessa, maakunnassa kannattaa ottaa johto käsiin jo nyt hyvän itsehallinnon rakentamisessa. Oletettavasti jokaisen alueen vastuulle tulee mm. ely-keskukset, toisen asteen koulutus sekä palo- ja pelastustoimi.
Yhtenä ongelmana näkisin sen, että alueille tulee muodostumaan itsehallinto jotka ovat kuitenkin samaan aikaan vahvasti valtion ohjauksessa. Ovatko ne silloin itsehallintoalueita kuten niiden kuuluisi olla? Kyse lienee siitä, että haetaan tasapainoa alueiden itsehallinnon, kansalaisten perusoikeuksien tehokkaan turvaamisen ja yhdenvertaisuuden varmistamiseksi tarvittavan ohjauksen välillä. Mielestäni näiden tarpeetonta asettamista vastakkain tulisi välttää. Itsehallinnolle tulee jäädä todellista päätösvaltaa, muussa tapauksessa tällä uudistuksella ei ole riittävästi merkitystä.
Minusta yksi parhaista uudistuksista tässä Sote uudistuksessa on, että vastaisuudessa voi valita hoitonsa yksityiseltä tai julkiselta puolelta. Osana uudistusta pannaan toimeen valinnanvapauslainsäädäntö, joka mahdollistaa palveluiden valitsemisen julkiselta, yksityiseltä tai kolmannelta sektorilta, esim. siten, että julkisen terveyskeskuksen sijaan asiakas voi mennä yksityiselle lääkärille. Periaatteessa tämä on ollut jo aikaisemminkin mahdollista, mutta yksityiselle puolelle meneminen on vaatinut huomattavasti enemmän rahaa. Tulevaisuudessa palvelun järjestäjän tulee huolehtia siitä, että hoidon kustannuksilla on jokin katto. Pääkaupungissa ja isoissa kaupungeissa on mistä valita, mutta Rääkkylässä on vain yksi terveyskeskus. Mikäli haluaa muualta palveluita, esim. matkakulut on maksettava jatkossakin itse.
Tällä valinnanvapauslainsäädännöllä kuitenkin pyritään siihen, että palveluiden laatu paranee, kun palveluiden tuottajat joutuvat kilpailemaan laadulla. Myös jonojen uskotaan lyhenevän, koska terveydenhuoltoon tulisi nykyistä enemmän palveluiden tuottajia. Toivottavasti saamme myös Heinävedellä asuvat hankkimaan sosiaali- ja terveyspalvelut Pohjois-Karjalan maakunnan alueelta. Meillä on jo tähänkin saakka ollut varsin paljon yhteistyötä, mm. synnytysten osalta ja he ovat jo Siun sotessa mukana.
Vaikka sote uudistus on nyt mennyt reippaan askeleen eteenpäin, ei uudistus ole valmis. Valmistumisen jälkeenkin toimivuutta on aktiivisesti seurattava ja uudistettava sitä tarvittaessa vastaamaan kansalaisten tarpeita.