Ensi vuoden valtion talousarvio on lohduton Itä-Suomen tiestölle. Tiestö tulee rapautumaan entisestään koko tieverkolla koska rahoitusta teiden kunnossapitoon on entistä vähemmän. Tiestöjen perusparannusvaroista on taisteltu vuodesta toiseen. Nyt näyttää pahasti siltä, että tuo taistelu on monella tieosuudella lopullisesti hävitty.
Liikenneväylien merkitys on henkilöliikenteen lisäksi erittäin tärkeää elinkeinoelämälle ja sen kehittymiselle. Tuleva liikenneväylien rahoitus vaarantaa peruselinkeinojen toimintaedellytykset sekä liikenneturvallisuuden. Rahoituksen vähenemisen myötä myös maaseutualueiden joukkoliikenne heikkenee entisestään. Pitäisi ymmärtää, että ihmiset, puutavara, sora, hake ja elintarvikkeet eivät kulje valokaapeleita vaan perinteisiä liikenneväyliä pitkin.
Rapistuvat tiet ja sillat uhkaavat lähivuosina yhä enemmän liikenneturvallisuutta. On varsin erikoista, että samaan aikaan kun hallitus tekee päätöksen entistä raskaammista ajoneuvoista teillemme, se leikkaa tierahoitusta merkittävästi ja muuttaa vähäliikenteisiä, päällystettyjä teitä sorateiksi kiihtyvällä tahdilla. Monella tiellä joudutaan tarpeettomasti alentamaan nopeusrajoituksia, koska se on halvin tapa pitää yllä edes jonkinlaista liikenneturvallisuutta. Tämä luonnollisesti ärsyttää. Onkin hyvä kysyä nykyisiltä hallituspuolueilta, onko tarkoitus palata tulevaisuudessa takaisin sorateiden aikaan.
Liikenneväylät kuuluvat meidän jokapäiväiseen elämäämme ja ovat kansallista omaisuuttamme. Rahoitus niiden peruskunnossapitoon on siten löydyttävä. Mielestäni perusväylänpidon rahoituksen saaminen ei ole mitään salatiedettä. Tarvitaan vain kykyä ennakkoluulottomaan ajatteluun ongelmien ratkaisemiseksi. Maanteillä on korjausvelkaa 1 – 2 miljardia pelkästään perusväylänpidossa, rautateistä puhumattakaan. Mielestäni ensin tulisi sopia, että kunnossapidon määrärahojen perustaso säilyy nykytasolla. Sen lisäksi tulisi olla korvamerkittyä polttoaineveroa, esimerkiksi yksi sentti polttoaineen hinnassa. Tämäkin tuottaisi vuodessa jo noin 50 miljoonaa euroa. Viiden sentin lisähinnalla saataisiin jo 250 miljoonaa euroa joka vuosi teiden kunnossapitoon. Vuodelta 2014 on sakkotuloja arvioitu tulevan valtiolle 103 miljoonaa euroa. Miksi näitä tuloja ei voitaisi laittaa tiestöjen ylläpitokuluihin koska suurin osa tuloista tulee tien päältä?
Kari Kulmala
kansanedustajaehdokas (ps)
Sanomalehti Karjalainen 9.11.2014
Savon Sanomat 15.11.2014