Terveisiä Puolasta, läheltä Ukrainan rajaa

Viime viikolla olin maakuntahallituksen lähettämänä Puolan Rzeslov`ssa. Siellä järjestettiin Euroopan Raja-alueiden Liiton (AEBR) yleiskokous ja siihen liittyvä konferenssi. Konferenssin teemana oli innovaatiot ja tutkimus. Kokousmatkalla minulla oli mukana Ritva Mahlavuori Pohjois-Karjalan maakuntahallituksesta sekä Leena Leskinen maakuntaliitosta. Yhteensä meitä suomalaisia oli kokouksessa seitsemän, noin sadastaviidestäkymmenestä kokousvieraasta.

Tulkkaus oli järjestetty puolaksi, espanjaksi, saksaksi, ranskaksi ja englanniksi. Siitä sai siis valita mieleisensä tulkkauskielen. Tulkkaus englanniksi tuli joskus puoli minuuttia myöhässä. Se ei haitannut muuten kuin ennen äänestyksiä. Tällöin tuli varsin kiire! Mielestäni äänestykset onnistuivat silti erinomaisesti enkä töpeksinyt. Ukrainan terveiset meille toi Halyna Lytvyn.

Kokousmatka onnistui kokonaisuutena erittäin hyvin. Ihmiset olivat erittäin ystävällisiä lentokentällä, kokouspaikalla sekä hotellissa. Laukkummekin osasivat tulla oikeaan paikkaan, vaikka vähän sitä epäilimme. Ruoka ja ruokajuomat olivat erinomaisia, puhumattakaan runsaista, suklaisista jälkiruuista. Paikallisessa kahvilassa oli aivan uskomattomia jäätelö- sekä suklaa-annoksia parin euron hintaan. Arvaa ostinko?

Poliisina pisti silmään paikallinen ajokulttuuri. Turvavöitä käytettiin kiitettävästi ja syytä olikin. Taajanopeudet olivat varsin kovat ja liikennevaloista oli tapana tehdä voimakkaita kiihdytyksiä. Taksit ajoivat hotellin ja lentokentän välillä ajoneuvon mittarin mukaan 90 – 100 km/h vaikka nopeusrajoitus oli 60 – 70 km/h. Taksinkuljettajat olivat kielitaitoisia eli osasivat ainakin englantia puolan lisäksi ja keskustelivat meidän kanssa ihan mielellään. Puolalaisten käyttämät henkilöautot olivat samantasoisia iältään ja kunnoltaan kuin pohjoiskarjalaisten käyttämät ajoneuvot.

European Transport Safety Councilin (ETSC) huhtikuussa 2014 julkaisemasta raportista voidaan todeta, kuinka paljon Euroopan maat onnistuivat vähentämään autoissa kuljettajina ja matkustajina kuolleiden määrää vuosina 2001–2012. Vähiten kuolonkolarit vähenivät Romaniassa, Puolassa, Kreikassa ja Suomessa. Ei meidänkään siis kannata hirveästi henkseleitä paukutella.

Lähde:

http://yle.fi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *