Sanomalehti Karjalainen uutisoi 29.11.2013 näkyvästi miesten kolarialttiudesta. Tilastot ovatkin karua luettavaa. Viime vuonna tieliikenteessä kuoli 191 miestä. Samaan aikaan naisia kuoli 64. Jokainen tieliikenteessä aiheutunut kuolema on täysin turhaa. Arviolta jokaisella kuolleella on vähintään 50 läheistä, joten kuolemat eivät kosketa vain liikenteessä kuollutta vaan meitä jokaista.
Koko Suomessa tieliikenteessä kuolleita oli 37 vähemmän kuin vuonna 2011. Kuolleiden määrä väheni 13 prosentilla ja loukkaantuneidenkin määrä 11 prosentilla. Esimerkiksi vuonna 1995 tieliikenteessä menehtyneiden määrä oli Tilastokeskuksen mukaan 441. Onnettomuuksissa loukkaantuneitakin oli n. 3000 enemmän kuin viime vuonna. Olemme siten valtakunnallisesti menossa oikeaan suuntaan. Vuosi 2013 näyttää tilastojen valossa vieläkin paremmalta.
Olen Pohjois-Karjalan onnettomuustutkijalautakunnan puheenjohtaja, joten maakunnan onnettomuudet ovat minulle tuttuja. Pohjois-Karjalassa ei ole kuolonkolareissa tullut positiivista muutosta vuodesta 2011 vuoteen 2012 nähden. Viime vuonna maakunnassa kuoli 14 henkilöä, kuten myös vuonna 2011. Loukkaantuneissa on sentään noin 60 henkilön parannus edelliseen vuoteen nähden.
Pohjois-Karjalassa vain hyvin harvoin kuolonkorissa kuljettajana on ollut nainen. Tällöin onnettomuuden syynä on ollut yleensä inhimillinen virhe tai itsetuhoisuus.
Yhtenä merkittävänä tekijänä miesten kuolonkolareihin näkisin sen, että he yksinkertaisesti ajavat enemmän. Jo tilastojenkin mukaan he ajavat kaksi kolmasosaa kaikista ajokilometreistä. Mutta nämä tilastot eivät selitä koko totuutta. Miehet ottavat liikenteessä enemmän riskejä kuin naiset ja sitä kautta syyllistyvät useammin vakaviin onnettomuuksiin.
Kuolemaan johtaneisiin onnettomuuksiin on vaikea puuttua ennakolta. Liikenneturvallisuutta saadaan parannettua muun muassa kiinnijoutumisriskiä tehostamalla. Nykyhallituksen mukaan Liikkuva poliisi lakkauttamalla ei liikennevalvonta vähene eikä liikenneturvallisuus huonone. Toivon parasta, mutta pelkään pahinta. Muutaman vuoden päästä tiedämme, miten liikenneturvallisuudelle kävi.
Lähde tilastoille:
http://www.stat.fi/tup/julkaisut/tiedostot/julkaisuluettelo/ylii_ton_201200_2013_9092_net.pdf